Front

Front

Monday, September 6, 2010

Herba Jiaogulan Jus Emas

Kajian Penyelidikan saintifik di China menunjukkan bahawa Jiaogulan meningkatkan metabolisme lemak, menurunkan kadar lemak darah dan depresi peroksida lipid dan sedimen lemak dalam pembuluh darah. Selain itu, sebuah analisa di Guiyang Medical College China mendapati bahawa kandungan herba ini dapat meningkatkan kekuatan dan daya tahan dalam badan.

Menafaat herba ini adalah;
  1. Anti-aging: Gynostemma memberikan perlindungan antioksidan kepada sel-sel dan membran dan membantu melambatkan proses penuaan. Dalam beberapa kajian Gynostemma menunjukkan peningkatan pengeluaran superoksida dismutase (SOD) atau peroksidase glutation, menurunkan kadar lemak teroksida, mengurangkan kerosakan akibat radikal bebas dan proliferasi, dan menghalang kesan kerosakan sinaran UV. Sebuah kajian tahun 1993 dari Loma Linda University mendapati bahawa Saponins dari Jiaogulan menurunkan pengeluaran radikal bebas dalam sel-sel kekebalan, melindungi bio-membranes dari kecederaan oksidatif, dan meningkatkan fungsi sel-sel otot.
  2. Ampuh (Potent) imunomodulator: Penyelidikan telah menunjukkan Gypenosides termendak dari Gynostemma Pentaphyllum sebagai imunomodulator kuat dan boleh membantu menjaga kekebalan tubuh seperti gejala stres dan sistem kesegaran badan. Dalam sebuah kajian yang dilakukan oleh University of Sydney, Gypenosides berasal dari pentaphyllum Gynostemma yang menapis sintesis Nitrat Oksida (iNOS) bagi menghalang aktiviti enzimatik.
  3. Mengawal tahap kolesterol dan trigliserida : Penyelidikan saintifik telah menunjukkan jiaogulan berkemampuan untuk menurunkan kolesterol serum, trigliserida, dan LDL (kolesterol jahat), sekaligus meningkatkan HDL (kolesterol baik). Crude Gypenosides were tested for their effect on lipid metabolism in rats fed with high-sugar, high-fat diets. Kesan Gypenosides mentah diuji pada tikus yang diberi gula tinggi, diet tinggi lemak untuk melihat kesan kepada metabolisme lipid. Didapati bahawa Gypenosides boleh mengurangkan tahap trigliserida serum, kolesterol total, tambah dan peroksidasi lipid.
  4. Menjaga tekanan darah yang sihat dan kesihatan kardiovaskular: Telah banyak dilaporkan Gynostemma berkesan dalam menjaga tekanan darah yang sihat. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa tekanan darah haiwan Gypenosides telah menurunkan secara berkesan; nyata mengalami penurunan pertahanan pembuluh darah, dan meningkatkan aliran darah koronari ke seluruh tubuh. Kajian telah menunjukkan bahawa Gynostemma meningkatkan kesihatan jantung dengan membebaskan oksida nitrik dalam tubuh, yang membantu untuk mengendurkan pembuluh darah koroner. Gynostemma juga memperbaiki tahap HDL kolesterol dengan cara membantu merendah kolestrol dengan lebih berkesan, dengan demikian menjaga kesihatan kardiovaskular dengan baik.
  5. Adaptogen: Gynostemma adalah adaptogen yang berkesan. Kesan peraturan ini dalam fungsi tubuh dapat membantu membawa keseimbangan tubuh di bawah pelbagai keadaan tekanan. Meningkatkan fungsi fisiologi, membantu tubuh untuk pulih dari penyakit, stres dan kelelahan, mengembalikan's homeostasis untuk sistem tubuh, yang meliputi, kardiovaskular pencernaan, saraf, dan pembiakan sistem pertahanan diri.
  6. Mengekalkan pencernaan dalam keadaan baik dan mengawal berat badan: Dengan memperbaiki dan memperkuat sistem pencernaan, Gynostemma boleh menguruskan berat badan melalui memetabolisme makanan menjadi tenaga dengan berkesan dan menghalang penukaran gula menjadi lemak yang tersimpan. Gynostemma boleh juga membantu mengurangkan berat badan pada orang yang kelebihan berat badan dengan mempercepatkan metabolisme tubuh, membolehkan orang kurus untuk meningkatkan penyerapan nutrisi dan memperolehi berat badan dalam bentuk massa otot ramping.
  7. Meningkatkan Tenaga dan Prestasi bersukan : Saponins dalam Gymostemma dapat meningkatkan kekuatan, daya tahan, dan boleh membantu mendapatkan massa otot ramping.
  8. Pelindung Radioaktif : Sebuah kajian yang diterbitkan di American Journal of Chinese Medicine telah menemui bahawa Gynostemma pentaphyllum membantu mengekalkan fungsi kekebalan pada tikus yang menerima penembakan sinar gamma, menunjukkan bahawa herba boleh membantu pesakit kanser yang menjalani terapi radiasi.
  9. Peningkatan Daya Seksual: Gynostemma berkemampuan untuk merangsang pelepasan nitrik oksida, yang merangsang kemunculan vasodilasi. Ini berguna dalam meningkatkan kepuasan seksual.
  10. Menjaga fungsi otak supaya sihat: Kajian telah menunjukkan bahawa Gynostemma memiliki double-direction, penetapan, mempengaruhi adaptogenic pada sistem saraf pusat.
  11. Ianya menenangkan ketika terlalu girang dan merangsang ketika tertekan. Gynostemma mungkin berguna dalam kemurungan awalan, cemas dan skizofrenia.